Uroczyste rozpoczęcie w symboliczny sposób współczesnego Jedwabnego Szlaku między Chinami a Europą.

Symboliczne uroczystość otwarcia współczesnego Jedwabnego Szlaku pomiędzy Azją a Europą.

Podstawową metodą przewozu towarów pomiędzy Chinami a krajami europejskimi są wielkie kontenerowce, mogące równocześnie zmieścić na pokładzie około dwudziestu tysięcy TEU. Przewóz morski posiada liczne zalety, jest bardzo bezpieczny, tani, a odpowiednie wyposażenie portów daje rzeczywiście duże możliwości obsługi ładunków. Lecz jego głównym minusem jest czas, ponieważ najczęściej na przepłynięcie drogi pomiędzy portami jest potrzebne parę tygodni. Z tego też powodu spedytorzy poszukują różnych pomysłów na zwiększenie szybkości transportu ładunków, między innymi wykorzystując do tego kolej. Jak pokazuje doświadczenie, przewóz kontenerów odpowiednio przygotowanymi składami ma kilka zalet, jakie będą się przyczyniać do tego, że zainteresowanie nim będzie rosło. Przede wszystkim duże znaczenie ma czas, w wielu przypadkach kontrahenci nie mogą tak długo czekać na zamówione produkty, więc wybierali bardzo drogie przesyłki lotnicze. Obecnie podróż kolejowego składu z Chin do Europy trwa co najwyżej kilkanaście dni, a równocześnie jest o tańsza o jedną trzecią od samolotu.

Pierwsze bezpośrednie połączenia między Chinami a Polską powstały już w 2013 roku, jednostki transportowały kontenery na stację w Łodzi, a potem musiały wracać bez ładunku. W czerwcu w tym roku nastąpił następny ważny krok w handlowej wymianie między Europą a Chinami, to znaczy w symboliczny sposób został uruchomiony nowy Jedwabny Szlak. Tym symbolem był towarowy pociąg który jechał z chińskiego miasta Chengdu do stolicy, przewożący w 22 kontenerach części samochodowe i elektronikę użytkową. Symboliczne otwarcie nowego Jedwabnego Szlaku z Azji do Europy.
Pociąg wyruszył ze stacji początkowej 8 czerwca ubiegłego roku i po przebyciu kilkunastu tysięcy kilometrów i niecałych dwóch tygodniach podróży pojawił się w Warszawie. Dużo wskazuje na to, że ta trasa może być chętnie wybierana przez odbiorców, ze względu na szybkość transportu i stosunkowo niskie koszty. Poza tym polskie firmy czynią starania, żeby kontenery nie wracały puste jak jeszcze niedawno, ale wypełnione naszymi produktami spożywczymi, przykładowo owocami, sokami czy wszelakimi słodyczami. Dzięki temu ogólne koszty transportu mogą się znacznie zmniejszyć, a to z kolei da jeszcze lepszą konkurencyjność pociągom.