Szybki rozwój portu Gdańskiego sporym zagrożeniem dla pozostałych europejskich portów

Szybki rozwój portu Gdańskiego zagrożeniem dla innych portów w Europie

Szybki rozwój gdańskiego portu zagrożeniem dla pozostałych portów w EuropieOd dwóch lat port DCT w Gdańsku notuje rekordy pod względem przeładunków, a szybkość zmian zaskakuje wszystkich. Gdy w ubiegłym wieku zaczęto przy nim pierwsze prace, to nikomu się nie śniło takim stanie rzeczy. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych została zainicjowana idea powstania w Gdańsku prawdziwego kontenerowego terminala, ponieważ już wtedy zauważono bardzo duże możliwości w transporcie morskim. Do wykonania tego zadania wybrana została spółka DCT Gdańsk, która zająć się miała zarówno projektem jak również kompleksowym postawieniem wszystkiego. W czerwcu 2007 roku rozładowana została pierwsza jednostka, i od wtedy tak naprawdę rozpoczął się bardzo szybki rozwój portu. Bardzo ważnym etapem w jego rozwoju stała się możliwość bezpośredniego obsługiwania kontenerowców płynących z Azji. Przez to gdański port w 2010 roku uzyskał 180 procent wzrostu, tym samym się stając się jednym z najdynamiczniej rosnących się portów na świecie. Tak dynamiczny wzrost wcale się nie skończył, i kolejne lata także skończyły się dużym sukcesem.

Następny milowy krok nastał w 2011 roku, gdy do portu zaczęły przypływać najdłuższe wtedy kontenerowce o ładowności około 15,5 tysiąca TEU. Tym sposobem wstąpił on do niezbyt licznego grona głębokowodnych portów w Europie, co stwarzało zupełnie nowe możliwości, w szczególności biorąc pod uwagę jego doskonałe położenie. Gdański port jest zlokalizowany w tak korzystnym miejscu, że obsługiwać może całą Europę Środkową i Wschodnią, i w stu procentach korzysta z tej możliwości, rozładowując coraz większą ilość towarów transportowanych przez Bałtyk. Ostatnie dwa lata to jeszcze większe wzrosty, co już obecnie pozwala na konkurowanie ze wszystkimi dużymi portami w tym regionie, między innymi Rotterdamem oraz Hamburgiem. Jak powiedział w ostatnim czasie w wywiadzie jeden z wiceprezesów DCT, Adam Żołnowski, władze portu chcą, aby jeszcze bardziej wzmocnić pozycję, i między innymi w tym celu są planowane następne istotne projekty. Między innymi ruszyła budowa drugiego terminala kontenerowego, którzy znacząco powinien rozszerzyć przeładunkowe możliwości i pozwoli na obsługiwanie jeszcze większej ilości kontenerów.